In mijn vorige blog behandelde ik een vraag die vaak wordt gesteld: “waarom stelt de fysiotherapeut zoveel vragen?” Dat is niet het enige wat we doen. We vragen patiënten ook vaak om vragenlijsten in te vullen. Waarvoor gebruiken wij als fysiotherapeut deze vragenlijsten?
Een heel kort antwoord is dat alle vragenlijsten en vragen hetzelfde doel treffen: alles voor jouw gezondheid! In deze nieuwe blog zal ik het belang van de vragenlijsten uitleggen.
Van patiëntenkaarten naar EPD
Het elektronisch patiëntendossier (EPD) is een vervanger van de ouderwetse patiëntenkaarten. Scheelt een hoop papier en alles blijft netjes bewaard. Collega fysiotherapeuten hoor ik er soms behoorlijk over klagen. De zorgverzekeraar ‘eist’ namelijk een kloppend dossier. Om het kloppend te krijgen zijn een aantal punten van essentieel belang dat dit goed in het dossier wordt vermeld. Dus we moeten ook echt alles vragen. Maar ik vind het ook vooral heel handig.
Zonder dit dossier ben ik eerlijk gezegd nergens! Van de 60 patiënten die ik per week ongeveer zie, kun je niet van mij verwachten dat ik uit mijn hoofd weet wat mijn plan is voor deze patiënt. Gelukkig heb ik mijn EPD!
In het EPD staan vragenlijsten, metingen en een plan. Iedere keer dat je als patiënt bij mij komt, noteer ik hoe het is gegaan, wat ik heb gedaan en mijn plan voor de volgende keer.
De vragenlijsten bij de fysiotherapeut
Patiënten krijgen voordat ze komen een aantal vragenlijsten. Dit noemen wij de voor- intake. Hier kunnen zij zelf vermelden waarvoor ze komen en hoe het is ontstaan. Ook de medische voorgeschiedenis kunnen zij invullen en de pijnscores.
Waarom zou je dit invullen, als we altijd starten met een intake? Doordat de voor- intake door de patiënt zelf wordt ingevuld, wordt de patiënt zelf gestimuleerd om goed over de klacht na te denken. Hoe is het ontstaan, wat heb je er zelf aan gedaan? Tijdens de intake heb ik een beeld van de klacht en kan ik hierop doorvragen. Na het stukje bewustzijn, scheelt dit veel tijd. Mooi meegenomen, aangezien je steeds minder zittingen krijgt voor je geld.
Evalueren doen we voor jouw proces
Om de paar weken volgen nieuwe vragenlijsten. Alweer? Ja! Vragenlijsten maken jouw proces bij de fysiotherapeut inzichtelijk. Wat gaf je de pijn of dysfunctie eerst voor cijfer en wat is het nu? Pijn wordt vergeten, je leeft in het nu. Dat is de aard van het mensje en daarom zijn er vragenlijsten!
Door de vragenlijsten in te vullen, zien we aan de uitkomst of we op de goede weg zitten of dat we een andere weg moeten inslaan. De vragenlijsten laat ik het liefst door de patiënt zelf invullen. Lezen en zelf invullen, laat je nadenken over je traject tot nu toe.
Ontslagen door je fysiotherapeut en weer vragenlijsten!
Je traject is goed verlopen, of misschien niet. Wel is besloten om jouw traject bij de fysiotherapeut te stoppen. Weer een vragenlijst in je mailbox!
Wij vragen aan de patiënt om ons te evalueren. Hoe heb je het beleefd, heb je alles kunnen vragen, hoe kwam de fysiotherapeut over? Zijn er nog tips die je wilt geven aan de fysiotherapeut? Dit willen wij graag weten.
Op papier is het nu eenmaal makkelijker om kritische punten aan te geven dan in een 1 op 1 gesprek. De fysiotherapeut heeft jou geholpen en door deze vragenlijst kun jij de fysiotherapeut helpen. We willen graag weten wat we goed en eventueel nog beter kunnen doen!
Cynthia,
fysiotherapeut in Purmerend (lees hieronder mijn bio)
Cynthia Visser
Laatste berichten van Cynthia Visser (toon alles)
- Waarom moet ik zoveel vragenlijsten invullen als ik naar de fysiotherapeut ga? - 2 september 2022
- Waarom heb ik pijn en wat kan de fysiotherapeut hieraan doen? - 13 juni 2022
- Waarom stelt een fysiotherapeut zoveel vragen? - 17 mei 2022
Laat een reactie achter