Het leven voelt vaak als een rollercoaster. Zelfs als er niets spannends gebeurt, gaat je leven vaak in een vaart door. Al vanaf dat je klein bent ga je naar de kinderopvang, ga je naar school, ga je studeren, ga je werken en dan: pensioen.
Veel mensen hebben geen tijd om, in de drukte die het leven met zich meebrengt, na te denken over wat ze willen, wat hen gelukkig maakt.
Vaak doe je dingen omdat ze nou eenmaal moeten. Bijvoorbeeld omdat je ouders zeiden dat het bij je past. Of door de invloeden en meningen van anderen in je omgeving.
Gaan we pas nadenken over ons leven als we eenmaal met pensioen zijn? Als we alle tijd hebben?
En wat vinden we dan het ergst? De dingen die we niet hebben gedaan, omdat we het niet durfde? Of de dingen die we wel hebben gedaan, maar die mislukte?
Voor veel mensen geldt het eerste antwoord. Als je jonger bent, kun je hier van leren. Het is een goede reden om meer dingen te doen, die we willen doen, ook al lijken ze ons eng. Daar komt bij dat we ook moeten beseffen dat we goed zijn zoals we zijn.
Want we laten ons leven te vaak leiden door meningen van anderen. Zoals bijvoorbeeld de schoolkeuze. Als je iets zelf wil: doen, vooral doen. Maar als je door anderen wordt beïnvloed om bepaalde keuzes te maken, vraag je dan eens goed of je het zelf wilt.

Je bent bijvoorbeeld geen beter mens als je een universitaire studie hebt gedaan. Je moet zijn wie jij bent en als daar een mbo studie bij past, ook al heb je vwo gedaan, ga dan lekker een mbo studie doen. Het belangrijkste in dit leven is dat je iets doet wat jou gelukkig maakt, waar je voldoening uit haalt, wat je tot een beter mens maakt. En dat laatste is in deze wereld al een hele prestatie.
Nog een ander voorbeeld: je wilde nooit kinderen, maar je ouders pushten om oma en opa te worden, dus nam je toch die kinderen. Je houdt van ze, maar je merkt dat je toch ook erg moe van ze wordt. Hoewel deze beslissing niet meer terug te draaien is, is het wel van belang dat je ook tijd neemt voor jezelf en dat je beseft dat je leven jouw keuze is. Je hoeft niet te luisteren naar anderen: jij hebt de regie over je eigen leven.
Ik geef toe, het is moeilijk om je eigen leven te leiden. Vooral omdat we nou eenmaal in een prestatiemaatschappij leven, vol met meningen. We willen die goede baan, dat grote huis, die perfecte man of vrouw en de geweldige kinderen.
Op social media zien we ook niets anders dan juist die dingen, maar begrijp dan dat het gras vaker groener is bij de buren.
Het is niet echt beter bij je buurvouw, collega of zus. Mensen zijn geweldig in het doen lijken alsof… val daar niet voor. Wees gelukkig met wie je bent, met je persoonlijkheid, met je eigenschappen, met je gewicht, met alles van jezelf.
Kijk in de spiegel en zeg wat jou jou maakt, waarom je trots bent op jezelf. Er zijn namelijk zo veel redenen om blij te zijn met jezelf, ook als je omgeving dit niet is.
Wees trots op jezelf, ook als je fouten maakt, want dit mag. Van fouten leer je. En als je dan uiteindelijk dat pensioen hebt gehaald en je denkt dan na over je leven: wees dan die persoon die alles uit haar of zijn leven heeft gehaald. De goede dingen en de mindere dingen. Wees iemand die heeft geleefd, heeft gehaald en heeft gefaald. Wees gewoon jij. Elke dag. Iedere dag.
Waarom je blij moet zijn met jezelf… redenen genoeg, nu nog doen!
Laatste berichten van Emily (toon alles)
- Column Emily: Waarom kinderen je gelukkiger maken (ook als je ze niet hebt) - 11 mei 2026
- Column Emily: waarom je blij moet zijn met jezelf! - 2 april 2026
- Een gezonder brein én gelukkig door creatief bezig zijn! - 1 maart 2026






Laat een reactie achter