Installerend voor de televisie, merk ik op dat ik dorst krijg. Waar heb ik zin in? Koffie of thee? Water of limonade? Iets zoets gaat er nu eigenlijk ook wel in. En kies ik dan voor prik of zonder prik?
Tegenwoordig zijn er scala aan (gezoete) drankjes te vinden waarmee we onze dorst kunnen lessen. En we gebruiken die variatie dan ook maar al te graag.
Onwetendheid door abstracte kreten
Een aantal dagen geleden kwam het weer in het nieuws: er zit téveel suiker in yoghurt drankjes en vruchtendrankjes die kinderen in hun pakjes mee naar school krijgen. Mensen schrikken (opnieuw) op van hun stoel. “Het is een schande!” “We weten tegenwoordig ook niet meer wat goed is en niet, overal wordt suiker in gedaan!” Dat zijn een aantal uitspraken die ik de laatste dagen voorbij heb horen komen.
Met ons ‘goede gedrag’ bekijken we de achterkantjes van producten en lezen we ‘de etiketten’, maar tóch beseffen we niet goed hóéveel suiker we nou precies binnen krijgen. Veel? Ja.
Hoeveel? Uh… Uit onderzoek komt naar voren dat mogelijk (ik zeg dit voorzichtig, er is nog niet voldoende convergerende evidentie!) de meerderheid van de mensen méér moeite heeft met het omzetten van abstracte informatie in een daadwerkelijk beeld. Bevat 4,1 gram suiker, per 150ml. staat er op mijn yoghurtpak. Maar of ik gelijk besef dat als mijn kommetje zó 300ml opslokt, de yoghurt bijna 2 gemiddelde suikerklonten bevat…?
Concrete beelden verminderen de aantrekkingskracht
Kun jij je het al voorstellen? Lopen in de supermarkt en op al de verpakkingen gewoon lekker mákkelijk voorop een stapeltje suikerklontjes zien staan? Het zal niet snel gebeuren. Maar in het betreffende onderzoek claimen ze dat de experimentele groep die een actieve concrete voorstelling van de abstracte cijfers maakte, het product daarna ook minder aantrekkelijk vonden en minder selecteerde!
Handig om te weten…
Heb jij moeite met etiket-lezen en het suikergehalte in gezoete dranken in te schatten? Handig om te weten is dat een standaard suikerklont zo’n 4,4 gram suiker bevat. Ga actief proberen al die abstracte cijfertjes om te gooien in suikerklonten en wie weet… heb je na al dat geploeter en intensief denkwerk índerdaad geen zin meer in vruchtensap, limonade, cola, sinas…
—
Jill Mooij is voedingsdeskundige. Zie hieronder haar profiel.
—
Toch zin in een zoet drankje? Kies dan voor een zelfgemaakte smoothie. Tips ter inspiratie:
Laatste berichten van Jill Mooij (toon alles)
- Voedingsstoffen die de mentale gezondheid beïnvloeden - 13 september 2016
- Psychische klachten door de indruk die je van eigen gewicht hebt - 22 juli 2016
- Wéér een artikel over voeding? Ben je al informatiemoe? - 18 juni 2016
Laat een reactie achter