Twee weken geleden schreef Ester een stuk over werkstijlen – drivers. Deze week gaat ze een stukje verder. Want wat kun je nu met jouw driver op je flexwerkplek? Zo leer je efficiënt flexwerken:
Tips die per driver zouden kunnen helpen bij werken aan de flexplek.
Doe de Ander Een Plezier
Mensen met een ‘Please People driver’ vinden flexplekken en kantoortuinen soms gezellig, maar ze gaan vaak enorm terug in productiviteit. Ze zijn geneigd andere collega’s snel even te helpen en bevinden zich dan in kwadrant III van Covey, wel urgent maar voor hun functie geen belangrijke taak.
Tips en tools
- Breng in kaart wanneer je ruimte hebt om je eigen taken te doen, wanneer plan je tijd in voor socializen & wanneer ga je ‘echt’ werken? Hoe meer mensen om je heen, hoe groter het risico van extra verzoeken.
- Focus op eigen taken, niet even dingen doen die andere vragen of om te helpen. Jij wordt ‘afgerekend’ op jouw taken – niet omdat je zo aardig bent ;-))
- Maak in overleg jouw takenlijst helder. Waar is jouw grens?
- Blijf doelgericht en niet alleen resultaatgericht werken.
Doe je Best
Mensen met een ‘Try Hard driver’ houden van nieuwe, vaak sociale taken. Bijvoorbeeld klanten rond te leiden, de sfeer in kantoor gezamenlijk goed te houden, op te ruimen, aan commissies en projectgroepen deelnemen. Ze kunnen (digitale-) stapels vormen door de vele projecten die ze aan hebben genomen.
Tips en tools
- Eigenlijk gelden de tips van de Doe een ander plezier hier ook.
- Verder is goed om te weten dat de Doe je Best driver zich ten opzichte van anderen wel eens te kort voelt schieten.
- Doe bepaalde taken (afronden rapport of taak) niet op de flexplek, maar in een afgeschermde ruimte op kantoor of thuis.
- Of werk juist samen met collega in de fase van afronding en projectplanning.
Schiet Op
Mensen met een ‘Hurry Up driver’ weten vaak in een kantoortuin met flexplekken toch een ‘vaste’ flexplek te bemachtigen door (onbedoeld) spullen achter te laten. Door de enorme output die deze werknemers kunnen leveren, wordt dit door de leidinggevende of collega’s vaak toegestaan.
Ze kunnen een ‘stoorzender’ zijn voor anderen, omdat ze snel even langslopen om iets te vragen in plaats van te wachten tot de vergadering of de informatie zelf op te zoeken.
Tips en tools
- Leer dat anderen het op prijs stellen om jouw vragen gedoseerd te krijgen. Cluster jouw vragen per mail of plan een vergadering in. Het gevaar van even aan je buurman vragen ligt altijd op de loer.
- Leer optimaal omgaan met de continue informatiestroom, niet alles ‘nu’ gedaan hoeft te worden.
- Over zie het grote geheel en maak een totaal planning, ga niet gelijk aan de slag met alles.
Wees Perfect
Mensen met een ‘Be Perfect driver’ bevinden zich soms door hun hang naar perfectie in een functie onder hun niveau. In een andere functie, of bij doorgroeien binnen het bedrijf zouden ze immers fouten gaan maken.
Ze kunnen vanaf de buitenkant gezien best goed omgaan met een flexplek, maar zelf ervaren ze snel last van onnodige, lollige of sociale onderbrekingen.
Tips en tools
- Werk in de ochtend aan ‘breinwerk’ en plan voor de middag geen gedetailleerd werk in.
- Maak je zelf helemaal thuis in digitale wereld, zodat je snel iets kunnen parkeren (online notities e.d.).
- Wordt je onderbroken door een gevraagde actie, parkeer dit gelijk (zonder energieverlies, door er beperkt aandacht aan te geven).
- Geef anderen aan dat je het op prijsstelt in één keer alle informatie/vragen te ontvangen.
Wees Sterk
Iemand met een ‘Be Strong driver’ kan naar de buitenwereld ogenschijnlijk goed omgaan met de flexibele werkplek. Ze passen zich zonder veel drukte aan, blijven output leveren, maar ervaren intern onrust door de wisselingen in werkplek of de steeds wisselende auditieve input.
Ze zullen niet snel andere collega’s onderbreken, maar daardoor stemmen ze minder af dan bij vaste werkplekken en vertrouwde collega’s om zich heen. Bij stres-gerelateerde klachten of burn-out is de weg terug dan lastiger dan bij andere drivers.
Tips en tools
- Maak een heldere takenlijst en uren inschatting.
- Maak een reële planning, zodat er niet elke avond werk mee naar huis wordt genomen.
- Vraag waar nodig hulp in bij het plannen.
- Leer om hulp vragen of delegeren.
Nieuwe werkstijl
Elke bovengenoemde werkstijl kan men ontstijgen door inzicht, acceptatie en het leren omdraaien van de struikelblokken zodat het opstapjes worden.
Gedrag van mensen wordt uiteraard niet alleen bepaald door hun werkstijl. Een boodschap aan leidinggevenden en begeleiders:
- Ga in gesprek en toon professionele belangstelling.
- Maak het gezamenlijke doel helder (productief zijn, pro-actief doelen halen).
- Vraag individueel wat mensen nodig hebben en wat je van hen verlangt.
- Stuur en begeleid daarop.
Ik hoop je zo tips en tools te hebben gegeven door deze inzichten. Het is voor jezelf en je collega’s zo goed om te zien wat je werkwijze is en hier ruimte in te bieden voor de ander. Dat geeft veel meer rust en plezier in de soms rumoerige werkvloer. En spiek ook eens bij de andere drivers, iedereen heeft wel iets van een andere driver.
Dit artikel is geschreven door Ester van Office Rescue.
Fotocredits: Loozrboy
Laatste berichten van Ester Braat (toon alles)
- Nooit meer werkstress! Gratis e-book met tips tegen werkstress - 12 november 2017
- Glutenvrije en suikervrije Snickerstaart - 9 april 2016
- Meer energie tijdens het werken – goede Energizers - 2 december 2015
Laat een reactie achter