Ik ga graag op de fiets naar kantoor en word dan tegenwoordig door allerlei fietsers ingehaald. Fietsers op een e-bike. En ik fiets echt niet langzaam, maar wel op een fiets zonder elektrische ondersteuning.
Het valt me op dat het aantal mensen dat me inhaalt, steeds minder ‘grijs’ is. En dat je tegenwoordig van die hippe elektrische fietsen hebt, waarbij de ondersteuning verstopt zit onder het kratje voorop of onder de fietstas. Dat maakt het fietsen op een e-bike natuurlijk steeds aantrekkelijker!
Ook veel jonge ouders met een bakfiets hebben elektrische ondersteuning. Een super goede ontwikkeling, want dat maakt het allemaal toch iets makkelijker om met de fiets te gaan in plaats van met de auto.
Hoe zit het met je conditie op de elektrische fiets?
Ik weet dat het fietsen naar kantoor heel goed is voor mijn conditie. Ik fiets zo’n half uur heen en dan natuurlijk ook weer terug. Dus dat is bijna een uur cardiotraining. Als ik naar mijn ouders luister, frequente fietsers op hun e-bike, hoor ik wel dat ze iets minder conditie hebben, dan toen ze op een ‘gewone’ fiets reden. Al vraag ik me af of het door het verschil in fietsen komt, of de leeftijd 😉
Het is belangrijk om even het verschil tussen je oude vervoersmiddel en de elektrische fiets te bekijken.
- Ga je in plaats van het openbaar vervoer of de auto naar je werk of afspraken op de fiets?
Dan zal je conditie zeker vooruit gaan. Je zult echt een groot aantal voordelen gaan merken, zoals meer buiten zijn (dus vitamine D) en dagelijks in beweging. Dan kom je vast aan het advies om minimaal een half uur per dag te bewegen! - Ga je in plaats van een ‘gewone’ fiets met een e-bike naar je werk of afspraken?
Kijk dan goed naar je totale beweging. Doordat je ondersteuning krijgt, zul je minder intensief fietsen en dan zou je conditie achteruit kunnen gaan. Maar ga je hierdoor veel meer fietsen, doordat het bereik veel groter is, dan zal het gerust meevallen.
Tips om aan je conditie te werken
Mocht je zelf ervaren dat je conditie afneemt, wil ik je een paar tips meegeven. Hoe kun je aan je conditie werken op je een elektrische fiets?
- Zet je ondersteuning niet te zwaar. Heb je iets meer tijd, ga dan eens goed zwaar trappen!
- Wissel zitten en staan af op een rechte weg. Zorg ervoor dat je weinig ondersteuning hebt, waardoor je stevig op je pedalen kunt staan. Je hoeft maar een paar cm omhoog te komen.
- Ga interval fietsen, speel met je snelheid en ondersteuning. Juist door intervaltrainingen werk je goed aan je conditie. Dit kun je afwisselen door de omgeving (een aantal lantaarnpalen snel, afgewisseld met hetzelfde aantal langzaam) of door tijd. Een piramidetraining is altijd erg goed. Bijvoorbeeld 3 minuten snel fietsen, 1 minuut rust, 5 minuten snel fietsen, 1 minuut rust, 7 minuten snel fietsen, 1 minuut rust, 5 minuten snel fietsen, 1 minuut rust, 3 minuten snel fietsen.
- Verleng je fietstocht elke keer. Ook al is het niet zwaar, je verbrandt toch calorieën en zult zo werken aan je conditie. Ga eens per week zo’n afstand fietsen en ervaar dat je na afloop ook lekker moe bent. Zo kun je voldaan genieten van je fiets.
Daarnaast kun je natuurlijk af en toe je ‘oude’ fiets pakken en lekker er op uit trekken. Een oude fiets is ook verstandig als je naar een drukke stad gaat of je fiets op het station parkeert. Tenzij je betaalt voor een goede beveiligde fietsenstalling natuurlijk.
Ga vooral heerlijk genieten van je elektrische fiets! Dit is niet alleen goed voor je conditie, maar ook heel goed om buiten te zijn en zo je hoofd te legen. Heerlijk toch na een intensieve werkdag. Ik weet hoe ik het liefst van werk naar huis ga.
Over woon-werkverkeer en de elektrische fiets gesproken…
Heb jij al een fiets van de zaak?
Ik hoorde laatst dat regels voor bedrijven aangepast worden, zodat je als werknemer ook een elektrische fiets kunt leasen. Volgend jaar (1 januari 2020) wordt het voor bedrijven fiscaal aantrekkelijker gemaakt om je medewerkers te stimuleren op de e-bike te komen.
Voordelen van een elektrische bedrijfsfiets
Voor de medewerkers is een regeling via het werk natuurlijk super fijn. Niet iedereen heeft het geld liggen voor zo’n dure fiets. Een beetje goede e-bike start al bij €2.000. Als je werkgever dan meebetaalt, dan is dat natuurlijk heel fijn.
Je krijgt dan natuurlijk wel een fiscale bijtelling van de fiets. Dit is een stuk lager dan van een auto, omdat een fiets toch veel goedkoper is dan een auto.
Er zijn twee grote maatschappelijke voordelen bij deze fiscaal aantrekkelijke regeling:
- Besparing uitstoot CO2, door belangenbehartigers berekend als voordeel van 44 miljoen euro.
- Positief effect op de gezondheidszorg, omdat er meer mensen buiten aan het bewegen zijn.
Door deze regeling kun je misschien wel op de e-bike naar het werk, wat anders met een gewone fiets net te ver zou zijn. Zeker op zo’n snelle e-bike kun je een flinke afstand afleggen in korte tijd. Niet voor niets zien we ze steeds vaker!
Vanessa
Laatste berichten van Vanessa (toon alles)
- Paar minuten adempauze op het werk vermindert stress - 6 oktober 2024
- Bosvruchten smoothie - 4 oktober 2024
- UV-filter bij zonnebrillen, welke categorie heb jij nodig? - 25 juni 2024
Ruud Engelsdorp zegt
Fietsen met trap ondersteuning zijn ontwikkeld voor mensen met een beperking, het verbaast mij om te zien hoeveel mensen tegenwoordig een beperking hebben, hoewel ik wel denk dat die vaker geestelijk dan lichamelijk is. Maar door regelmatig gebruik van de e-bike komt die lichamelijke beperking na verloop van tijd vanzelf. Denk dat het Exoskelet dezelfde ontwikkeling gaat doormaken, is nu alleen nog voor mensen met een beperking maar is over 20 – 30 jaar niet meer weg te denken uit het straatbeeld, uiteraard mede door toekomstig onderzoek van TNO dat heeft uitgewezen dat het gezonder is als niets doen.