Na de lessen Je bent goed zoals je bent en Wat zijn jouw levensdoelen, gaan we nu praktischer aan de slag. Ik vind trouwens nog steeds dat de adviezen ook toepasbaar zijn op het slim en soepel laten verlopen van je privé-leven, zoals huishouden, je wensen, je sociale netwerk enzovoort. Maar eigenlijk is dit natuurlijk bedoeld om Slimmer en Ontspannen te werken!
Week 3 Wat zijn je taken?!
Een heldere takenlijst geeft duidelijkheid. Maar taken worden vastgesteld aan de hand van je werkdoel. Een werkdoel kan zijn dat je een presentatie moet geven. Je taken kunnen dan zijn:
- Een Powerpointpresentatie maken
- Informatie zoeken op internet
- Verdiepen in bedrijf waar je de presentatie geeft
- Oefenen van de presentatie
- enzovoort….
Je kunt ook office-manager zijn en dan is je werkdoel dat alles gestroomlijnd op kantoor verloopt. Welke taken vervul je dan?
Voor mijn werk heb ik meerdere werkdoelen, maar ik licht er graag één uit. Ik wil graag een e-book schrijven over hoe je als website-eigenaar succes met je website kunt bereiken. De taken zijn dan: een goede werktitel bedenken, een lay-out bedenken voor mijn e-book. De hoofdstukken indelen. Het schrijven zelf, enzovoort.
Stiekem vul ik nu ook in dat mijn werkdoel ook het opruimen is van mijn werkkamer thuis, met de taken tijdschriften uitzoeken, bureau leegruimen, kastje uitzoeken, kaarten ophangen…
Overzicht in de chaos
Door deze werkdoelen met bijbehorende taken op te stellen, krijg je ineens overzicht. Bij veel bedrijven is dit nooit op papier gezet!
Vraag aan Ester
Ik vroeg mij wel of hoe dit binnen kleinere bedrijven gaat. Dan zijn werkdoelen en taken vaak minder overzichtelijk. Ik stelde deze vraag aan Ester:
Vraag:
De taakverdeling in een grote organisatie zal duidelijker zijn dan in een kleiner bedrijf. Hoe ga je daar mee om? Soms moet je nu eenmaal bijspringen of de telefoon aannemen terwijl dat niet primair je taak is. Ondanks dat de sfeer goed is en het meeste werk je wel ligt, kunnen die andere zaken stoorzenders zijn en toch minder leuk. Hoe ga je daar mee om, of denk je dat het bedrijf dan toch maatregelen moet nemen?
Antwoord Ester:
“Stap 3 gaat over alles op papier (of digitale lijst) krijgen wat je op je werk doet én zou moeten doen.
Daar horen al je taken bij die je aangegaan bent, plus al die taken die je ‘gewoon erbij doet’ (zoals de telefoon aannemen als je collega’s weg zijn, extra vergaderingen, rondleidingen geven, de vaatwasser uitruimen… tijdschrijven, papier bijvullen, de monteur binnenlaten, naar een congres dag, journalisten te woord staan, ….
dat komt dan allemaal op die takenlijst.
Het gaat om het overzicht dat je maakt, zodat je misschien wel voor het eerst in één oogopslag kunt zien wat er allemaal op je bord ligt.
Wat ik in de praktijk vaak zie, is dat er op die lijst veel ‘kleine’ klusjes staan waarbij er ingesprongen wordt voor collega’s, of de telefoon wordt aangenomen. Maar dat de grote klussen waar je eigenlijk voor betaald (of jezelf voor betaald) wordt daaronder leiden. Pas als je dat helder voor ogen hebt, kun je daar weer beslissingen in maken.
Pas in stap 4 ga je een ureninschatting maken en slim kijken voor welke taken je wel en geen tijd vrij moet maken op je werk.
Als blijkt dat je niet toekomt aan je belangrijkste project, maar wel de telefoon moet aannemen, rondleidingen geven, papier bijvullen en bij alle vergaderingen aanwezig moet zijn, dan ben je (of je bedrijf) niet slim bezig. Tijdelijk kan het wel de situatie zijn door ziekte van collega’s of een groeiend bedrijf. Stel dat het even niet anders is, dat je gewoon de boel draaiende moet houden en iemand zal die kleine klusjes toch ook moeten doen?
Bij stap 4 ga je een beslissing nemen waar je wel en niet je tijd aan gaat spenderen. Soms zul je tijdelijk andere taken moeten uitvoeren, maar dan hoef je dus ook niet elke dag, week of maand je schuldig te voelen over alles waar je niet aan toekomt!”
Dank je wel Ester voor je duidelijke reactie!
Levensdoel en taken
In de tweede opdracht moet ik terugkijken naar mijn levensdoel. In hoeverre zit er een relatie tussen mijn levensdoel en mijn werk? Dat vind ik wel een lastige vraag. Door de voorbeelden snap ik wel wat zij bedoelt. Eén van mijn levensdoelen is dat ik creatief wil zijn. In mijn e-book kan ik ook creatief bezig zijn. Met lay-out, bijbehorende afbeeldingen, enzovoort. Ja dat voelt wel goed.
Ik zou ook graag meer tijd willen hebben voor bijvoorbeeld gezin en familie. Ook dat is een levensdoel, maar ik zie dit niet direct terug in mijn takenlijst en in relatie tot mijn werk. Daar ga ik nog even over nadenken!
Les 4
Vandaag krijgt iedereen les 4 in de mailbox. Alle doelen, werkdoelen en taken worden nog inzichtelijker gemaakt.
Doe je nog niet mee met deze gratis mini-cursus? Je kunt je hier nog inschrijven. Dan ontvang je alsnog alle lessen van Ester Braat van Office Rescue.
Persoonlijke coaching
Vorige week heeft Ester van Office Rescue (die deze mini-cursus gratis aanbiedt aan alle lezers van Goed eten Gezond leven) mij één ochtend een training gegeven. Zij zet mij dan toch ineens weer op een ander spoor. Ze wist heel snel tot de kern te komen, zag verbanden en gaf mij veel eye-openers.
Wat kan één ochtend dan al een groots effect hebben. Net als een sportcoach kan persoonlijke coaching op z’n tijd toch wel erg handig en nuttig zijn!
Jenny
Laatste berichten van Jenny (toon alles)
- Sporten net na het eten, is dat gezond? - 9 oktober 2024
- Hoe eet je Chiazaad en waarom is het zo gezond? - 2 oktober 2024
- Waarom het zinloos is om calorieën te tellen en wat kun je wel doen? - 29 september 2024
Laat een reactie achter